Påbud om offentlig godkjenning
Fra 1. desember blir det ulovlig å selge og utføre renholdstjenester dersom man ikke er offentlig godkjent. I tillegg må alle renholderne ha et eget ID-kort fra Arbeidstilsynet. Renholdsbedrifter kan søke om godkjenning fra 1. september.
Hva kreves av bedriften i henhold til Arbeidsmiljøloven?
- Bedriftens mål for helse, miljø og sikkerhet skal være dokumentert.
- Bedriftens ansatte skal dokumentere HMS-opplæring i forhold til sin/sine daglige arbeidsplass/arbeidsplasser,
- AMU og verneombud skal dokumentere 40 timers kurs i HMS,
- Daglig leder eller i daglig leders sted skal dokumentere §3-5 lederopplæring i HMS.
- Bedriften skal dokumentere gjennomførte risikovurderinger og en plan for oppfølging, både for bedriften og oppdragene.
- Årlig kontroll med elektrisk anlegg og brannslukningsutstyr skal dokumenteres,
- Verneorganisasjonen med verneombud og AMU være på plass.
- For mindre enn 10 ansatte kreves det en skriftlig avtale med de ansatte om annen ordning.
- Bedrift må kunne legge frem et levende internkontrollsystem,
- Oversikt over arbeidstid for ansatte.
Les mer her.
Start forberedelser til godkjenning allerede i dag
Vi har enda ikke fått full informasjon om alle detaljer rundt søknadsprosessen. Ansatte i det nye godkjenningskontoret til Arbeidstilsynet er nå i gang med å få alle detaljer i orden. NHO Service vil informere fortløpende etter hvert som det formelle kommer på plass. Dersom du har lyst til å komme i gang med forberedelser, anbefaler vi å se på hva som kreves av dokumentasjon for godkjenning av medarbeidere til ID-kort. For å få første gangs godkjenning av virksomheten, skal alle ansatte som skal ha ID-kort først være godkjent.
Prosessen for søknad, herunder ID – kort er som følger:
Bedriften søker om godkjenning som virksomhet, og blir registret som søker med midlertidig godkjenning. Når alle krav til virksomheten er i orden varsler godkjenningskontoret kortutsteder Oberthur. Oberthur starter gjennomgang, og godkjenning til ID-kort for alle de ansatte.
Når alle ansatte er godkjent, varsler de tilbake til godkjenningskontoret, som endelig godkjenner virksomheten. Deretter utsteder Oberthur ID-kortene, og sender de ut til virksomheten. Dersom en medarbeider ikke blir godkjent til ID-kort, stopper godkjenningsprosessen for virksomheten opp, inntil dette er i orden. Arbeids- og oppholdstillatelse for relevante ansatte, blir sjekket av myndighetene. Mangler de ansatte dette, stopper godkjennelsesprosessen.